OTISKY
Je forma jenom schránka, nebo funguje sama o sobě i jako znak? Základní problém sémiotiky přenesený do plastického světa figurálních těles Adam otevírá ve svých sochařských studiích. Fungují jeho busty a další části těl jako schránky o sobě, nebo jsou naopak ryzí hrou s materiálem? A jak se tato otázka projevuje v tradičním médiu malby? Hraje ještě roli použitý materiál, nebo je zobrazené vždy již jen pouhým znakem? Všechny tyto otázky se nenápadně skrývají v Adamově volné tvorbě.
josef
Témata, kterými se Adam zabývá, jsou současná. Jeho tvorba je syrová a upřímná. Mě osobně to baví hodně. Občas si nejsem jistá, jestli čtu všechno stejně jako to Adam zamýšlel. Občas ani nevím jestli něco konkrétního zamýšlel. V těch uplně nejjednodušších jednoduchých věcech spatřuju obrovskou hloubku. Příjde mi, že čím rychleji a jednodušeji se Adamovi podaří nápady zachytit, tím upřímější je výsledek, tím nejasnější a přesto tím srozumitelnější. Je pak jedno jestli něco visí trochu nakřivo, protože občas to může viset celé vzhůru nohama a být klidně ještě lepší. A občas taky ne.
natalie
Adam Křižovenský (*2003) došel z východoslovenské vesnice po studiích animace na střední škole až do Prahy. Před studiem na Umprum ovšem brzy upřednostnil vlastní cestu „sprevádzanou skejtboardingom a hudobnými projektami až som v súčasnom štádiu, kde večšinou svoj čas venujem voľný tvorbe, hudbe, skejtu, tetovaniam a kto vie kde to bude pokračovať.“ Příští rok Adam nastupuje na intermédia na AVU.
Atelier diptych je malá nezávislá galerie v Nuslích. Zaměřuje se na prezentaci mladých autorek a autorů, kteří stojí na pomezí umění, designu a architektury. Prostor vznikl jako platforma pro svobodnou, neinstitucionalizovanou tvorbu a experiment. Výstavy volně propojují různé přístupy k materiálu, formě i konceptu – bez ohledu na formální vzdělání vystavujících.
atelier diptych
Adam Křižovenský / Otisky / atelier diptych / Praha / duben 2024